ربات صنعتی آرم چند نوع دارد؟

ربات آرم

فهرست مطالب

بررسی ربات آرم

ربات آرم ، دارای برنامه ریزی دقیقی برای انجام چندین فعالیت با سرعت و همچنین دقت بالا می باشد. معمولاً از این ربات ها برای انجام دادن کارهای تکراری و سریع استفاده می شود. از موارد پر کاربرد این نوع ربات ها، استفاده در لیبل های IML می باشد. ربات IML جزو محبوب ترین ربات های بازویی می باشد. ربات صنعتی آرم دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه بیان خواهیم کرد.

ربات آرم

انواع ربات صنعتی آرم

1– ربات‌های مفصلی:

این نوع ربات آرم دقیقاً مشابه با بازوی انسان است و دارای یک بازو و در کمترین حالت دو مفصل می باشد. تعداد مفصل ها را میتوان به بیشتر از دو عدد تغییر داد. با اضافه نمودن هر مفصل درجه آزادی بازو بالاتر می رود. در ربات های مفصلی مفصل ها موازی و قائم بر هم قرار می گیرند. سرعت بالای این ربات بازویی مهمترین مزیت آن می باشد، اما یک عیب آن نیاز به یک هدایتگر بسیار مسلط می باشد که بدون آن کار قابل انجام نیست.

۲– ربات‌های دکارتی:

به این نوع ربات آرم ، ربات مستطیلی هم گفته می شود. بازوهای این ربات فقط در سه بعد در محور مختصات حرکت می کنند. البته با بعضی تغییرات مثل اضافه کردن مچ به ربات می توان حوزه حرکتی آن را بیشتر کرد. انعطاف پذیری این ربات ها مزیت اصلی آن ها به شمار می آید. استفاده و کنترل این ربات ها راحت است. این ربات ها محدودیت حرکتی دارند و این بزرگترین عیب آنها می باشد، همچنین این نوع ربات بازویی فضای زیادی اشغال می کند.

۳– ربات‌های اسکارا:

ربات های اسکارا دارای دو بازوی موازی می باشند. موازی بودن بازوها، باعث می شود این نوع ربات آرم بتواند در دو لاین کاری متفاوت یک کار را انجام دهد. کار با این ربات ها بسیار ساده و سریع می باشد. از این ربات بازویی بیشتر برای سر هم کردن قطعات استفاده می شود. یکی از عیب های این ربات ها مانند ربات مفصلی، نیاز به یک هدایتگر مسلط می باشد. اگر کارگاه دارای خط تولیدی مثل نوار و نقاله نباشد، این ربات ها کارایی خود را از دست می دهند. 

۴– ربات‌های دلتا:

به این نوع ربات آرم، ربات پیوند موازی هم گفته می شود. این ربات از دو پیوند مفصلی که بر پایه ای مشترک متصل می شود، تشکیل می شود. این ربات دارای سرعت و دقت بالایی در انجام کار می باشد، اما برای کنترل و به کارگیری آن حتماً باید از افراد حرفه ای و مسلط استفاده شود.

۵– ربات‌های استوانه ای:

بازو در این ربات آرم به یک محور استوانه ای شکل وصل شده است. این بازوها میتوانند به  صورت چرخشی دور محور بچرخند یا حرکتی عمودی داشته باشند. از این ربات ها می توان در فضاهای کوچک و تنگ استفاده کرد. دقت پایین این ربات یکی از عیب های آن است.

۶– ربات‌های قطبی:

این ربات ها در واقع شاخه ای از ربات های استوانه ای هستند، قابلیت چرخش بازو در سه بعد در آنها وجود دارد. دقت این نوع ربات آرم از مدل های استوانه ای بیشتر می باشد. مهمترین مزیت این ربات سرعت و حوزه حرکتی آن است. به این ربات بازویی ، ربات کروی هم می گویند.

ربات آرم

کاربرد های ربات آرم

از انواع ربات آرم در صنایع مختلف استفاده می شود. موارد استفاده از این نوع ربات ها عبارتند از:

منتقل کردن پنل های LCD

بسته بندی کردن غذا

لیبل گذاری کردن

استفاده در جوشکاری های نقطه ای

سرهم کردن قطعه ها

ریخته گری

استفاده در صنایع غذایی

و خیلی موارد دیگر

در اکثر صنایع به خاطر سرعت بالا و احتمال خطای کم از این ربات ها استفاده می شود. شرکت آرین مسئولیت ارائه انواع ربات های صنعتی را بر عهده گرفته و به بهترین شکل ممکن این کار را انجام می دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x