تزریق پلاستیک و همه چیز درباره آن

تزریق پلاستیک

فهرست مطالب

این روزهای از دستگاه تزریق پلاستیک برای ساختن و شکل دادن قطعاتی مثل اسباب‌بازی‌ها، بدنه پلاستیکی خودروها، بطری‌های آب و هر آن چیزی که در اطرف شما وجود دارد استفاده می‌شود. ماه اولیه‌ای که در این پروسه استفاده می‌شود که یکی از انواع پلیمرها است، از طریق قیف‌های مخصوص وارد دستگاه می‌شود، سپس ذوب می‌شود و به داخل کویته‌های قالب ریخته می‌شود و سرانجام پس از خنک‌کاری، از قالب به بیرون می‌رود. این پروسه مهم توسط ربات IML انجام می‌شود که در ادامه درباره نحوه عملکرد آن صحبت خواهیم کرد.

در ادامه این مقاله ما قصد داریم تا خیلی کامل‌تر در مورد ترزیق پلاستیک برای شما بگوییم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

مواد اولیه مورد نیاز برای تزریق پلاستیک

برای تزریق پلاستیک از موادهای اولیه بسیاری می‌توان استفاده کرد. به صورت کلی تمامی موادی که جزو زیر مجموعه ترموپلاستیک‌ها قرار دارند را برای این منظور می‌توان مورد استفاده قرار داد.

تزریق پلاستیک

از جمله رایج‌ترین موادهای اولیه که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • ABS
  • Nylon
  • HDPE
  • DELRIN
  • POLYCARBONATE
  • ABS/PC
  • PEI
  • PEEK
  • Polystyrene
  • Polypropylene

نحوه انجام کار تزریق پلاستیک

نحوه انجام کار تزریق پلاستیک در کل چهار مرحله دارد که در ابتدا خیلی کلی در مورد آن صحبت کردیم. این کار مزیت‌های بسیاری دارد که اولین مورد، تولید قطعه‌های بسیار ظریف و در اشکال مختلف و باکیفیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

در ادامه کامل‌تر در مورد این فرایند و مراحل انجام کار توضیح خواهیم داد:

1) آماده کردن دستگاه

قبل از انجام کار تزریق پلاستیک، قالب‌های دستگاه باید آماده‌سازی شوند. در این مرحله به صورت کامل دقت عمل و مراحل چفت شدن دقیق اجزای قالب به هم بررسی می‌شود. چنانچه اجزای داخلی قالب به درستی روی هم چفت نشوند، محصول نهایی ایراداتی خواهد داشت.

2) تغذیه قالب‌

دومین مرحله از تزریق پلاستیک، تغذیه قالب است که به معنای وارد کردن مواد مورد استفاده‌ پلاستیکی به داخل قالب است که اصطلاحا به آن تزریق گفته می‌شود. در این مرحله پلاستیک برای ساختن قطعه مورد نظر، وارد دستگاه می‌شود. بعد به واسطه نیروی فشار و دمای بالا، پلاستیک ذوب خواهد شد و در نهایت قالب شکل می‌گیرد.

3) کاهش دما

در این مرحله که به آن کاهش دما و یا خنک‌کاری گفته می‌شود، دمای قالب را پایین می‌آورد. به صورت که پلاستیکی که به واسطه مرحله قبل حرارت دیده و شکل گرفته است، به تدریج خنک می‌شود و شکل ثابتی به خود می‌گیرد. این فرایند باید به صورت کامل اصولی صورت بگیرد، چرا که در صورت رعایت نکردن نکاتی، موجب خراب شدن و یا بی‌کیفیت شدن شکل نهایی محصول خواهد شد.

4) خارج کردن

در آخرین مرحله قطعه تولیدی باید به دقت از قالب توسط اپراتور خارج شود. این قسمت هم اهمیت بالایی دارد. چرا که خارج کردن زود هنگام قطعه از قالب، موجب خرابی و یا از دست دادن کیفیت محصول نهایی باشد.

بعد از اتمام این چهار مرحله، باید وارد مرحله بعدی برای ساخت و تزریق پلاستیک شد.

تزریق پلاستیک

قالب‌های مورد استفاده در صنعت تزریق پلاستیک

این روزهای قالب‌های مورد استفاده در تزریق پلاستیک تنوع بسیاری دارند. این قالب‌ها اشکال مختلفی دارند و امکان ساخت قطعات گوناگون با اشکال خاص با آنها وجود دارد. در کل بیشتر قالب‌هایی که امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند، با دستگاه‌های CNC تولید شده‌اند که جنس آلومینیومی و یا استیل دارند.

برای ساخت قالب‌های هم از یک برنامه کامپیوتری به اسم پست پروسس استفاده می‌شود. پست پروسس برنامه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان تمامی کدها را برای ساخت قالب به دستگاه CNC وارد و اعمال کرد.

پس از ساخت قالب‌ها و حتی پس از تزریق پلاستیک هم قطعه نهایی نیاز به پولیش‌کاری و پرداخت جزئی برای برطرف کردن برخی ایرادهای کوچک دارد. در ادامه برخی روش‌هایی که برای رفع این مشکل استفاده می‌شود را توضیح خواهیم داد.

4 مرحله مهم پس از انجام فرایند تزریق پلاستیک

پس از تزریق پلاستیک و ساخت و خارج کردن محصول از قالب، ممکن است شکل نهایی خیلی کامل و بی‌عیب نباشد و با مراحلی که در ادامه توضیح دادیم، تمامی عیوب برطرف شود و محصولی صاف و فوق‌العاده و بی‌عیب داشته باشیم.

این 4 مرحله عبارتند از:

1) مرحله ساده

از این مرحله به طور کلی برای رفع مشکلاتی و کارهای ضخیم یا غیر ظریف استفاده می‌شود. چرا که ممکن است در حین ماشین کاری، شیارهایی روی محصول نهایی به وجود آمده باشد.

2) مرحله نرم شدگی

این مرحله رای حذف خطوط احتمالی ناشی از ماشین کاری با استفاده از سمباده‌زنی است. ولی گاهی ممکن است نتیجه نهایی خیلی دقیق و کامل نباشد و خطوط سمباده‌زنی روی محصول باقی مانده باشد.

3) مرحله پولیش

در این پروسه با پولیش کردن محصول به وسیله سوسپانسیون الماس، تمامی خطوطی که بر اساس سمباده‌زنی ایجاد شده از بین خواهد رفت و سطح محصول کاملا صاف خواهد شد.

4) سند بلاست

در مرحله سند بلاست برای داشتن یک محصول کاملا بی‌عیب و نقص، همه جای محصول چک خواهد شد و در نهایت محصولی با سطح فوق‌العاده صاف و آینه‌ای ایجاد خواهد شد.

تزریق پلاستیک

امیدوارم نکاتی که در این مقاله بیان شد، برای شما مفید باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x